Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun...

Dari hari ke hari, patik melihat bahwasanya di Indonesia ini makin banyak saja masalah yang menjadi-jadi. Beberapa masalah itu bahkan sudah mengemuka sejak Ke Bawah Duli Tuanku memimpin Indonesia pada tahap pertama kepemimpinan Ke Bawah Duli Tuanku.
Patik tak bisa menuliskan semuanya, tetapi yang banyak menjadi pembicaraan di muka umum ialah : masalah Bank Century, makelar kasus, dan pengemplangan pajak. Bukan apa-apa, ketiga masalah ini ada hubungannya dengan uang negara. Bayangkan, triliunan uang yang seharusnya menjadi hak milik negara justru diambil oleh orang-orang yang tak bertanggung jawab.
Banyak rakyat Ke Bawah Duli Tuanku yang mulai tidak yakin dengan nasib bangsa ini ke depannya. Jika masalah-masalah ini tak bisa diselesaikan, apakah Indonesia masih tetap ada? Patik bukan bermaksud pesimis atau ragu-ragu, tetapi jika tidak ada tanggung jawab pemerintah dalam menyelesaikan semua masalah itu, bagaimana dengan pekerjaan-pekerjaan negara dalam masalah lain, seperti pendidikan dan kesehatan?
Belum selesai masalah-masalah tersebut dipecahkan, Jakarta kemudian gempar. Terjadi pertikaian antara warga dan satuan keamanan di Tanjung Priuk, yang memakan korban puluhan jiwa. Masih ada riak-riak lain yang harus diselesaikan oleh negara.
Patik, bersama rakyat Ke Bawah Duli Tuanku, hanya bisa berdoa, semoga Ke Bawah Duli Tuanku diberi keselamatan dan akal budi yang sehat oleh Yang Maha Kuasa dalam menjalankan tampuk kepemimpinan Indonesia. Patik paham, menjadi presiden bukanlah hal yang mudah.
Panjang umur Tuanku. Semoga Indonesia akan menjadi lebih baik nantinya.

Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun...

Bandung, 21 April 2010 (sempena dengan Hari Kartini)


امڤون توانكو بريبو-ريبو امڤون، سمبه ڤتيق هارڤ ديامڤون

دري هاري ك هاري، ڤتيق مليهت بهواسڽ د إندونيسيا اين ماكين باڽق ساج مسئله يڠ منجادي-جادي. ببراڤ مسئله ايت بهكن سوده مڠموك سجق ك باوه دولي توانكو مميمڤين إندونيسيا ڤد تاهڤ ڤرتام كڤميمڤينن ك باوه دولي توانكو
ڤتيق تق بيسا منوليسكن سمواڽ، تتاڤي يڠ باڽق منجادي ڤمبيچاراان د موك عموم اياله : مسئله بڠك چنتوري، مقايلار كاسوس، دان ڤڠمڤلاڠن ڤاجق. بوكن اڤا٢، كتيڬ مسئله اين اد هوبوڠنڽ دڠن أواڠ نڬارا. بايڠكن، تريليونن أواڠ يڠ سهاروسڽ منجادي حق ميليق نڬارا جوسترو دأمبيل اوليه اورڠ-اورڠ يڠ تق برتڠڬوڠ جواب
باڽق رعيت ك باوه دولي توانكو يڠ مولاي تيدق يقين دڠن نصيب بڠسا اين ك دڤنڽ. جك مسئله-مسئله اين تق بيسا دسلسايكن، اڤاكه إندونيسيا ماسيه تتڤ اد؟ ڤتيق بوكن برمقصود ڤسيميس اتاو راڬو-راڬو، تتاڤي جك تيدق اد تڠڬوڠ جواب ڤمرينته دالم مڽلساءيكن سموا مسئله ايت، باڬايمانا دڠن ڤكرجأن-ڤكرجأن نڬارا دالم مسئله لاين، سڤرتي ڤنديديقن دان كسهاتن؟
بلوم سلساي مسئله-مسئله ترسبوت دڤچهكن، جاكرتا كمودين ڬمڤر. ترجادي ڤرتيكايان انتارا ورڬ دان ساتوان كامانن د تنجوڠ ڤريوق، يڠ مماكن كوربن ڤولوهن جيوا. ماسيه اد رياق-رياق لاين يڠ هاروس دسلسايكن اوليه نڬارا
ڤتيق، برسام رعيت ك باوه دولي توانكو، هاڽ بيسا بردعا، سموڬ ك باوه دولي توانكو دبري كسلامتن دان عقل بودي يڠ سهات اوليه يڠ مها كواس دالم منجالنكن تمڤوك كڤميمڤينن إندونيسيا. ڤتيق ڤاهم، منجادي ڤريسيدن بوكنله حال يڠ موده
ڤنجڠ عمور توانكو. سموڬ إندونيسيا اكن منجادي لبيه باءيق ننتيڽ

امڤون توانكو بريبو-ريبو امڤون، سمبه ڤتيق هارڤ ديامڤون

بندوڠ، ٢١ اڤريل ٢٠١٠ سمڤنا دڠن هاري كرتيني